Tagger over plakater: «Jordbæruka? Kan man ikke bare kalle det mensen?»

Raser over ny kampanje for smertestillende.

OPPRØR: Flere av reklameplakatene til det norske norske legemiddelfirmaet Weifa har fått et nytt preg. Her har Oslo-kvinnen Silje Grimseid (35) dratt fram tusjen. Foto: Silje Grimseid.
OPPRØR: Flere av reklameplakatene til det norske norske legemiddelfirmaet Weifa har fått et nytt preg. Her har Oslo-kvinnen Silje Grimseid (35) dratt fram tusjen. Foto: Silje Grimseid. Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

(Dagbladet): Har du sett de nye reklameplakatene for det smertestillende medikamentet Proxan?

Kampanjen, som rettes mot kvinner som plages med menstruasjonssmerter, beskrives bare med ord som «jordbæruka» eller «tante rød».

Det er tydelig at ikke kampanjen har falt i god jord hos alle. På enkelte plakater i Oslo er reklameteksten strøket ut med tusj, og erstattet med ordet «mensen».   #Dethetermensen  De «nye» plakatene går sin seiersgang på sosiale medier med emneknaggen #dethetermensen, eller bare #mensen.

Oslo-kvinnen Silje Grimseid (35) er blant dem som har tatt fram tusjen.

- Jeg gjorde det fordi jeg ikke ser poenget med at mensen skal være skambelagt. Vi er i 2015, sier hun til Dagbladet.

Flere har delt Grimseids synspunkt på Instagram de siste dagene:

«Hallo, hvordan kan jeg stole på et legemiddel laget av noen som ikke tør å uttale det som det skal hjelpe mot? Eller fungerer det mot au-au også? #dethetermensen» skriver Instagram-brukeren Nora H. 

«WTF? Jordbæruka? Seriøst? Boikott!», skriver Suppesolveig.

«Er det fremdeles ikke noe vi sier høyt?», skriver Elisabeth Rustad.

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.