(Dagbladet): Artist og blogger Tone Damli er i disse dager sammen med kjæresten Markus Foss på ferie på Cuba, hvor Damli har lagt ut bilder fra turen på sin egen Instagram-profil.
«Vi deiga oss på Cuba. E ok å starte året på denne måten, skal sei», skriver Damli.
På to av bildene hun har lagt ut, inneholder begge en lenke til Ving sine hjemmesider.
Til tross for at turen er sponset av Ving, nevner artisten ikke ordet «reklame» eller ordet «sponsing», slik hun er pålagt til å gjøre.
- Skjult reklame er forbudt, og denne regelen gjelder like mye for Instagram som det gjør for blogg, sier forbrukerombud Gry Nergård til Dagbladet.
Kan bøtelegges Forbrukerombudet har lenge jobbet mot skjult reklame på norske blogger. Etter gjennomførte kontroller og en oppfølgning på at bloggerne faktisk har forstått retningslinjene som gjelder, kan det medføre forbudsvedtak og økonomiske sanksjoner for dem som konsekvent bryter loven.
- Dersom man er sponset, skal det tydelig markeres i toppen at dette er reklame. Dette krever både tydelig plassering, tydelig skrift og stor nok skriftstørrelse. Hensikten er der kanskje spesielt overfor unge lesere, hvor de skal skjønne at dette er reklame.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.