Dagbladet

«THE INTELEVATOR»: Her lurer Ylvis-brødrene turister i en talestyrt heis. Nå har sketsjen fått oppmerksomhet også utenfor Norge. Video: TVNorge

Ylvis' talestyrte heis går verden rundt

Går som ei kule på nettet og etterspørres også av utenlandske nettsteder.

MORSOMT: Disse fikk seg en heistur helt utenom det vanlige, da Ylvis talestyrte heisen. Foto: TVNorge

MORSOMT: Disse fikk seg en heistur helt utenom det vanlige, da Ylvis talestyrte heisen. Foto: TVNorge

- IT WORKS: Utenlandske turister ble overrasket over at hotellheisen snakket med dem. Foto: TVNorge

- IT WORKS: Utenlandske turister ble overrasket over at hotellheisen snakket med dem. Foto: TVNorge

Publisert

(Dagbladet): I forrige ukes episode av humorprogrammet «I kveld med Ylvis» serverte komikerbrødrene Bård og Vegard Ylvisåker et klipp der de to talestyrer en heis på Oslo-hotellet Royal Christiania.

Det hele er filmet med skjult kamera, og flere av heispassasjerene lar seg overraske, frustrere og underholde av stemmen i «The Intelevator».

Men det er ikke bare nordmenn som har fått med seg det morsomme videoklippet.

Siden klippet ble lagt ut på Youtube forrige uke, har det blitt sett av over 200 000. Og også utenlandske seere har latt seg underholde av «The Intelevator».

Internasjonal interesse

For TVNorge har fått henvendelser fra flere utenlandske nettsteder som ønsker å legge ut klippet.

- Vi synes det er kjempegøy at innhold fra «I kveld med Ylvis» blir lagt merke til internasjonalt. Bård og Vegard lager suveren humor-tv og det er stas at utenlandske seere er enige med oss i det, sier kommunikasjonsrådgiver i TVNorge, Lillian Vatnøy, som også lover flere heisklipp med Ylvis framover.

Sketsjen fortsetter skjult kamera-suksessen Ylvis-brødrene fikk med «Radiotaxi»-klippene i fjor.

Da lurte Ylvis-duoen nemlig taxikunder trill rundt, da de uvitende taxipassasjerene fikk høre en improvisert sang om seg selv på radioen under kjøreturen.

- Konseptet viderføres i år med å tøyse med mennesker i den talestyrte heisen som, i likhet med taxikundene, ikke bare kan forlate åstedet.

Vanskeligere å bli avslørt

Men mens det først og fremst var nordmenn som ble lurt i «Radiotaxi»-sketsjene, er det nå også utenlandske turisters tur til å la seg lure av humorduoen.

- Utenlandske turister har ikke peiling på hvem bergensbrødrene er, eller at de driver med skjult kamera, så faren for å bli avslørt ble betraktelig mindre idet turistene kom inn i bildene, forklarer Vatnøy.

Og nettopp det, i tillegg til at sketsjen ikke bare foregår på norsk, kan være årsak til at heis-sketsjen får oppmerksomhet også utenfor Norges landegrenser.

- Bonus med turister

- Vi har tenkt at sketsjen med den talestyrte heisen har stort potensial også utenfor landegrensa, nettopp fordi språket ikke står i veien. Mye av dette handler nok om at humor kan appellere universelt når språket er engelsk. At dette vekker oppsikt internasjonalt tar vi som en superpositiv bonus.

Produsent Fredrik Kvåle Dørum avviser at det var bevisst å lure utenlandske turister.

- Vi var bare ute etter å filme et sted hvor det var mye folk. Men det er bare en bonus for oss at de som blir filmet ikke helt vet hva som skjer og hvem som lurer dem, sier han og røper at han har to heis-skjetser til på lur.

Det siste fra moteukene


Høst/Vinter : Tre kolleksjoner du bør se