Dagbladet

Stjernene elsker norsk pels- og skinndesign

- En ære at hun har kjøpt og liker vesten.

ELSKER NORSK DESIGN: Moteikon og skuespiller Sienna Miller sverger også til norske Sanaz Shirazi. Foto: Stella Pictures

ELSKER NORSK DESIGN: Moteikon og skuespiller Sienna Miller sverger også til norske Sanaz Shirazi. Foto: Stella Pictures

ELSKER NORSK PELS: Den superglamorøse modellen Kate Moss er flere ganger blitt observert i en pelsjakke fra norske Sanaz Shirazi. Foto: Stella Pictures

ELSKER NORSK PELS: Den superglamorøse modellen Kate Moss er flere ganger blitt observert i en pelsjakke fra norske Sanaz Shirazi. Foto: Stella Pictures

Publisert

(Dagbladet): Det norske merket Sanaz Shirazi er i ferd med å virkelig etablere seg internasjonalt. Norsk-iranske Sanaz Shirazi og søsteren Tanaz har siden midten av 2010 jobbet med å bygge opp bedriften fra London.

Det har gitt resultater.

Fra august skal de eksklusive pels- og skinnplaggene selges fra et av Storbritannias største luksusvarehus. Samtidig er klærne i ferd med å opparbeide seg status hos flere av verdens best kledde stjerner.

- En ære

Nylig viste den stilsikre Golden Globe-vinnende skuespilleren Kate Hudson (33) seg med en sauseskinnvest fra Sanaz Shirazi-kolleksjonen under British Grand Prix i Storbritannia.

- Det er en ære at hun har kjøpt og liker vesten. Kate Hudson er «a-list» og har en veldig kul stil. Hun er både «laid back» og «chic» på samme tid. Samtidig er det like kult hvis ei jente i Oslo hadde gått med den. Det viktigste er at personen liker stilen, sier Sanaz Shirazi til Dagbladet.

Den amerikanske skuespilleren sikret det norske merket omtale i verdens største nettavis, britiske Daily Mail.

- Vesten er vrengbar, og er semsket og i kamelfarge på den andre siden. Nå blir det spennende å se om Hudson vrenger den til en annen anledning, sier Shirazi.

Elskes av stjernene

Tidligere har en rekke andre superstjerner vist seg i klær fra Sanaz Shirazi Collection. Supermodellene Kate Moss (38) og Elle Macpherson (48) har begge for lengst omfavnet plaggene. Det samme har også den britiske skuespilleren og stilikonet Sienna Miller (30).

At de riktige stjernene går med plaggene dine, kan være avgjørende for om en designer lykkes eller ikke, sier moteekspert og redaktør i Mag, Celine Aagard.

- Det er ekstremt viktig for en designer at både kjendiser og bloggere velger klærne. Norge er et lite land, så at en designer kommer seg ut på den måten gjør det lettere å bli lagt merke til, sier hun.

Shirazi forteller at de ikke gir bort plaggene sine til kjente personer. Til det er de for dyre og tidkrevende å lage.

Aagard sier det er ekstra stort når stjernene selv har funnet fram til plaggene.

- Mange tar bakveien ved å gi bort gaver til kjendiser. Det gir derfor ekstra kred når stjernene selv har valgt norsk design, sier hun.

Kjøpt av Harvey Nichols

Men det er ikke bare stjernene som har fått øynene opp for det norske merket. Luksusvarehuset Harvey Nichols i Storbritannia har nå tatt inn hele merkets kolleksjon i saueskinn.

Dermed blir Sanaz Shirazi å finne ved siden av alle verdens motegiganter i det eksklusive varehuset.

Shirazi forteller at det er mye hard jobbing involvert. Møtevirksomhet og presentasjoner er noe av det som tar tid i hverdagen i London. I tillegg har de tett kontakt med leverandørene av materialer.

- Vi er veldig bevisst i materialvalg. Vi vet at kjøttet brukes til matproduksjon, og vi har eksperimentert med resirkulert pels, sier Shirazi.

Tidløs stil

Designdrømmen går langt tilbake, og stammer fra ei pelskåpe fra 70-tallet, som moren brukte da familien var bosatt i India i Shirazis barndom.

Hun beskriver klærne søstrene lager som tidløse.

- Filosofien vår er at klærne skal være i en stil som også kan brukes om ti år. Vi vil at barn skal kunne arve plaggene. Det er utendørsplagg, som kan kombineres med fashion. Samtidig synes vi det er bra å gjøre dem tidløse, så holder de lenger. Vi har ikke lyst til at de skal bli en hype, og så forsvinne, sier Shirazi.

Høst/Vinter : Tre kolleksjoner du bør se