Forskere har gjort oppsiktsvekkende funn under isen i Arktis.

Tips oss 2400
REGNSKOG I ØRKEN: Dette funnet er som å oppdage en regnskog midt i en ørken, skriver NASA på sine hjemmesider. Foto: NASA

ISEN SMELTER: Bildet viser hvordan isen i Arktis under sommeren har minsket siden 1979 og til 2011. Foto: Credit: NASA

Kevin Arrigo / Stanford University

FANT MASSE PLANKTON: Forskerne tror nå at smeltende is kan fungere som et forstørrelsesglass eller takvindu, og derfor gi gode forhold for fytoplankton. Foto: NASA's Goddard Space Flight Center / Kathryn Hansen

LIV UNDER ISEN: Forskere trodde opprinnelig at det var umulig å finne fytoplankton under den tykke havisen. Illustrasjon: NASA

(Dagbladet): Et forskningsteam, sponset av NASA, har boret seg gjennom tykk havis og gjort en usedvanlig oppdagelse i arktiske havområder. Det viser seg at vannet under havisen er rikere på planteplankton enn noe annet havområde på jorda.

«Forskere har gjort en oppdagelse i arktiske havområder som er like dramatisk og uventet som å finne en regnskog midt i en ørken», skriver NASA på sine hjemmesider.

Prøvene ble tatt flere steder i Chukchi-havet, nord for Alaska, og konsentrasjonen av alger var høyest nærmest vannoverflaten.

Lignende funn i Barentshavet

Else Nøst Hegseth, førsteemanuensis i arktisk og marin biologi ved Universitetet i Tromsø, forteller at det har blitt gjort lignende oppdagelser i Barentshavet.

- Amerikanerne har vært i Chukchi-havet og der er det er fast isdekke, i alle fall mer enn det vi har her i Barentshavet. Isen er allikevel på omtrent samme tjukkelse, og vi har sett blomstring under isen i Barentshavet også, sier hun til Dagbladet.

Hun understreker at forskerne gjorde disse funnene på sommeren, og på den tiden foregår det en voldsom smelting.

- Isen med vann oppå kan da virke som linser som slipper mye lys gjennom og ned i vannet, og da er det ikke så rart at en får vekst under isen, sier hun.

Trenger lys

Hvorfor dette ikke er oppdaget i Chukchi-havet før nå er hun usikker på.

- Det kan være at forskere rett og slett ikke har vært tilstede da det har foregått tidligere, og kanskje er det mer av det på amerikansk side nå fordi det smelter mer is der, sier Nøst Hegseth.

Planteplankton får energi fra fotosyntese, en prosess som krever lys, og de nye, overraskende funnene har endret på noen gamle forskningsteorier.

Det har tidligere vært antatt at tjukk is blokkerer for det nødvendige lyset planktonet trenger trenger for å overleve, og at det kun finnes planteplankton i arktiske havområder i sommerhalvåret. Allikevel ble det funnet nesten fire ganger så mye planteplankton under havisen enn i isfrie havområder i nærheten.

Trodde det var umulig

Forskerne tror nå at dammer av smeltende is kan fungere som et slags forstørrelsesglass eller takvindu, og derfor gi perfekte forhold for planteplankton. De siste tiårene har mye av den gamle arktiske isen blitt erstattet av nyere og tynnere is.

- Hvis noen hadde spurt med før ekpedisjonen om vi ville få se blomstring under isen, ville jeg svart at det var umulig. Denne oppdagelsen var virkelig en overraskelse, sier Kevin Arrigo, leder av ICESCAPE-ekpedisjonen og forfatter av den nye studien.

- Vi la ut på denne ekspedisjonen for å validere observasjoner fra våre satelitter i et område av kloden hvor det er veldig vanskelig å komme til. Vi endte opp med å gjøre en oppdagelse som forhåpentligvis vil hjelpe forskere å forstå Arktis på en bedre måte, sier Paula Bontempi, marinbiolog og ansvarlig for NASAs biokjemiprogram i Washington.

- Kan bli mer vanlig

Det var i juli i fjor at forskerne først observerte blomstring under isen. Algene hadde ikke driftet dit fra åpent vann, men utviklet seg under havisen. Planktonet var ekstremt aktivt og antallet doblet seg mer enn en gang om dagen, noe som er det raskeste noen gang observert i arktiske vann. Plankton i åpent vann vokser betydelig saktere, og dobler seg etter to eller tre dager.

- På dette tidspunktet vet vi ikke om denne rike blomstringen av fytoplankton har pågått i Arktis lenge og at det er vi som ikke har observert den før nå. Hvis den arktiske havisen fortsetter å smelte, kan disse blomstringene blir mer utbredt i fremtiden, sier Arriago.

- Hvis dette er noe nytt, og hvis det fortsetter, er det utelukkende positivt for hele økosystemet. Dette er planktonalger som har en svært gunstig  næringssammensetning, med mye omega-3, og er det beste foret dyreplankton kan få, sier Nøst Hegseth.
BRØYTET SEG GJENNOM ISEN: Det var i juli i fjor at forskerne først observerte blomstring under isen i Arktis. Foto: NASA's Goddard Space Flight Center / Kathryn Hansen

I denne artikkelen
John Arne Markussen

Velkommen til debatt
Tusen takk for at du ønsker å delta i vårt kommentarfelt.
Vi holder imidlertid stengt fra klokken 00:00 alle dager. Dette gjør vi for at moderatorene våre skal kunne ha raskere responstid i debattfeltenes åpningstid.
Åpningstiden vil være hverdager fra 07:00, og helgedager/røde dager fra 08:00.

Med vennlig hilsen John Arne Markussen, sjefredaktør