Dagbladet

SVÆRT BRUN: Supermodellen Isabeli Fontana er svært brun i den siste reklamen for Hennes & Mauritz. Det får hudleger til å reagere.

Denne H&M-kampanjen får hudekspertene til å steile

- Helseskadelige idealer, advarer hudlege.

SVÆRT BRUN: Brasilianske Isabeli Fontana i H&Ms nye badetøykampanje «Beach Sensation». Foto: Faksimile HM.no

SVÆRT BRUN: Brasilianske Isabeli Fontana i H&Ms nye badetøykampanje «Beach Sensation». Foto: Faksimile HM.no

 SOLBRUN:  Isabeli Fontana er ganske så brunbrent i reklamen.

SOLBRUN: Isabeli Fontana er ganske så brunbrent i reklamen.

Mener du modellen er for solbrun?

 Ja!
 Nei.
 Ingen formening.
Se resultatet
 STRANDMOTE:  Kleskjeden opplyser at de bare ville vise fram bikinimoten, og ikke noe kroppsideal.

STRANDMOTE: Kleskjeden opplyser at de bare ville vise fram bikinimoten, og ikke noe kroppsideal.

LYSERE:Brasilianske Isabeli Fontana ser langt lysere ut i huden på disse kampanjebildene for «Victoria's Secret». Foto: Stella Pictures

LYSERE:Brasilianske Isabeli Fontana ser langt lysere ut i huden på disse kampanjebildene for «Victoria's Secret». Foto: Stella Pictures

Publisert

(Dagbladet): Sommeren er rett rundt hjørnet og det samme er bikinisesongen. I år har kleskjeden H&M brukt den brasilianske modellen Isabeli Fontana (28) til å fronte sin bademote.

Det er imidlertid ikke bikiniene som får oppmerksomheten. Leger over hele verden raser nå over kampanjebildene av det de mener er en altfor solbrun Fontana.

- Livsfarlig ideal

- Uansett hvordan H&M-modellen har blitt brun - gjennom sola eller et dataprogram - blir effekten den samme: H&M forteller at man skal være brunbrent på stranda. Det er sørgelig å skrive, men H&M kommer gjennom sin siste reklamekampanje, foruten å selge badetøy, bidra til at enda flere mister livet for hudkreften, skriver generalsekretær for den svenske kreftforeningen, Stefan Bergh, i et innlegg i avisa Dagens Nyheter i dag.

Bergh får støtte av den norske hudlegen Jon Langeland ved Hudklinikken i Oslo.

- Dette blir litt for dumt, mener jeg. Her har du helt klart en som har vært for mye i solen. Du blir ikke så brun av selvbruningskrem engang, sier han til Dagbladet.

Langeland reagerer ikke bare på brunfargen, men mener også at modellen er for tynn til å kunne brukes i slike kampanjer.

- Hun er kjempetynn, har kjempetynne armer, og er veldig, veldig brun. Her er det flere ting å sette fingeren på. Dette er helseskadelige idealer, fortsetter han.

- Bør vise mer ansvar

Kampanjen av den solbrune Fontana kan ses både på kleskjedens nettsider og på store plakater rundt om i Europa. H&M beklager at folk har latt seg støte av bildene.

- Vi er veldig lei oss hvis folk blir opprørt av bikinikampanjen. Det har ikke vært vår intensjon. Vår intensjon har ikke vært å vise noe ideal, men bikinimote, sier kommunikasjonssjef i H&M Norge,Vibeke Holann, til Dagbladet.

- Vi kommer til å ta med oss feedbacken videre, og vil se på det i forhold til kommende kampanjer, fortsetter hun.

Dette er ikke godt nok mener Langeland.

- Et så stort firma som har så stor påvirkning burde vise litt mer ansvarlighet enn som så. De burde ikke promotere ting som dette, sier han.

«Victoria's Secret»-modell

Dette er ikke første gang Fontana stiller opp lettkledd. Modellen er fast modeller for undertøyskjeden «Victoria's Secret», hvor hun også har stilt opp på badetøy bilder.

På de bildene framstår Fontana med en langt lysere hudtone. Til avisa Daily Mail sier H&M derimot at de bevisst har valgt en modell som er mørkere i huden for å best vise fram det nye badetøyet.

Hva mener du? Er H&M-modellen for brun eller er det greit? Si din mening i kommentarfeltet under eller gi din stemme til høyre.

Høst/Vinter : Tre kolleksjoner du bør se