Dagbladet
I ACNE: Charlize Theron i sort Acne-kjole, Dakota Fanning i Acne-skjørt, Jessica Alba i oransje genser fra Acne og it-jenta Alexa Chung i sort Acne-skjørt. Foto: Stella Pictures

I ACNE: Charlize Theron i sort Acne-kjole, Dakota Fanning i Acne-skjørt, Jessica Alba i oransje genser fra Acne og it-jenta Alexa Chung i sort Acne-skjørt. Foto: Stella Pictures

Superstjernene får ikke nok av söta bror

Rihanna, Charlize Theron og Jessica Alba har alle lagt sin elsk på det svenske klesmerket.

ACNE-FANS: Norske Maya Vik og Hanneli Mustaparta, samt den svenske motebloggeren Elin Kling, er alle store fans av Acne. Her i Acne-antrekk. Foto: Stella Pictures / Johannes Worsøe Berg / Dagbladet

ACNE-FANS: Norske Maya Vik og Hanneli Mustaparta, samt den svenske motebloggeren Elin Kling, er alle store fans av Acne. Her i Acne-antrekk. Foto: Stella Pictures / Johannes Worsøe Berg / Dagbladet

ACNE-BLAZER: Skuespiller Dakota Fanning i en pastellrosa Acne-blazer. Foto: Stella Pictures

ACNE-BLAZER: Skuespiller Dakota Fanning i en pastellrosa Acne-blazer. Foto: Stella Pictures

GRÜNDERNE: Svenske Johnny Johansson og Mikael Schiller nyter stor suksess med sitt motehus Acne om dagen. Foto: Stella Pictures

GRÜNDERNE: Svenske Johnny Johansson og Mikael Schiller nyter stor suksess med sitt motehus Acne om dagen. Foto: Stella Pictures

Publisert

(Dagbladet): Det startet i 1996, da svenske Johnny Johansson og tre kamerater bestemte seg for å lage de beste jeansene som kunne lages. 

Seksten år senere har Acne, som står for «Ambition to Create Novel Expressions», gått fra å bare være et dongerihus til et av Skandinavias største motehus. Nå er de også på motekartet internasjonalt.

Kjendisfavoritt

For jo, man må kunne påstå at man har funnet suksessoppskriften når Hollywood-stjerner som Charlize Theron, Rihanna, Kanye West, Jessica Alba og Kirsten Dunst bruker designen din.

Også den norske superbloggeren Hanneli Mustaparta, samt skuespiller Dakota Fanning og den britiske it-jenta Alexa Chung har lagt sin elsk på merket.

Tidløst og eksperimentelt

Hege Aurelie Badendyck, moteredaktør i magasinet Costume, tror det er designernes lyst til å eksperimentere, samtidig som de satser på tidløse plagg, som er nøkkelen til Acnes suksess.

- De lager tidløse og samtidig kontemporære plagg.Det er faktisk en større kunst enn man skulle tro. Hver eneste kolleksjon består av oppdaterte «klassikere», samtidig som det alltid finnes spissprodukter som oppfyller ønsket eller behovet om noe nytt, sier hun til Dagbladet, og fortsetter:

- De er flinke til å eksperimentere med snitt og materialer, samtidig som de ikke undervurderer betydningen av å kunne bruke plaggene.

Prisen på en Acne-trøye kan ligge på rundt 400-500 kroner. Kjoler og skinnjakker kan på sin side komme godt opp i titusenersklassen. Dette tror Badendyck er et lurt grep fra designernes side.

- Det er mange produkter som er tilgjengelig og når ut til svært mange, og samtidig har de spesielle, eksklusive produkter som også koster deretter. Utgangspunktet med at Acne faktisk var et reklamebyrå som senere startet med filmproduksjon, klesdesign og også etablerte et eget magasin, Acne Paper, danner et unikt kreativt og estetisk univers. De mestrer å formidle en livsstil som er tiltalende for svært mange.

- Det er enkelt, intelligent og moderne. 

- God investering

Moteredaktøren mener også at motehuset har vært flinke til å utvikle seg rent stilmessig sett.

- Acne har beveget seg fra å være svært enkelt og nokså androgynt med en rigid og begrenset fargepalett, til å flørte mer med både snitt, stilretninger og farger. Uttrykket har blitt mer sofistikert og samtidig mer eksperimentelt.

- Men, det koster jo som sagt litt. Er det verdt det?

- Det må være opp til hver enkelt hvor mye penger man ønsker å bruke på klær. Men hvis man først skal legge litt penger i et det så vil jeg si at det er en god investering å legge de i et Acne-plagg. Selv har jeg Acne-klær som sikkert er seks år gamle som jeg fortsatt bruker. De holder stand sesong etter sesong, avslutter Badendyck.

Selv hadde ikke Johansson og kollegaene trodd at Acne ville nå dit de er i dag.

- Da vi startet opp firmaet hadde vi dette ordtaket, «la oss se hvor langt vi kan gå». Det er reisen i seg selv som er spennende, så kommer alt naturlig. Jeg kan ikke si at vi har noen stor plan, sa designeren i et intervju med britiske Vogue i januar.

Høst/Vinter : Tre kolleksjoner du bør se