Dagbladet

Jack & Jones-reklamen Fitness Club er kåret til årets skjønnhetsversting av Press.

- Jack & Jones er triste og arrogante

Klesmerket «vant» prisen for årets verste reklame, men møtte ikke Redd Barnas ungdomsorganisasjon Press for å svare på kritikken.

ÅRETS GULLBARBIE: 1500 barn og unge stemte fra Jack & Jones som årets reklameversting, men klesmerket ønsket ikke å møte barnas representanter i Press. De tok imidlertid mot prisen.

ÅRETS GULLBARBIE: 1500 barn og unge stemte fra Jack & Jones som årets reklameversting, men klesmerket ønsket ikke å møte barnas representanter i Press. De tok imidlertid mot prisen.

PROVOSERT: Torunn Wigum Frøseth i Press mener Jack & Jones opptrer arrogant siden de ikke vil møte dem. Foto: Redd Barna

PROVOSERT: Torunn Wigum Frøseth i Press mener Jack & Jones opptrer arrogant siden de ikke vil møte dem. Foto: Redd Barna

Publisert

(Dagbladet): Klesmerket Jack & Jones mottok i dag «Årets gullbarbie» for reklamenfilmen «Fitness Club». Prisen deles ut av Redd Barnas ungdomsorganisasjon Press og går til den reklamen som har formidlet det verste skjønnhetsidealet i 2011.

Press Redd Barna Ungdom ønsker med prisen å rette oppmerksomhet på det de mener er usunne skjønnhetsidealer i reklamebransjen.

Reklamefilmen «Fitness Club», som du kan se en usensurert versjon av øverst i denne saken, handler om en mann som blir forsøkt vekket til live av tre undertøyskledde kvinner.

Budskapet i filmen er at menn som bruker Jack & Jones-klær blir så attraktive at de kollapser av påtrykket fra vakre kvinner. Derfor lanserer også klesmerket et «treningskonsept» for å få menn til å takle å gå med klær som gjør dem så attraktive.

- Ville ikke møte oss

Press forteller til Dagbladet at de har forsøkt å få til et møte med Jack & Jones for å overrekke prisen siden starten av februar, uten at klesmerket har vært interessert. Det provoserer barne- og ungdomsorganisasjonen.

- De er ikke interessert i å møte oss. Jeg synes det er spesielt, men det er dessverre ikke noe nytt. Det er trist og arrogant og en ansvarsfraskrivelse fra noen som putter reklamen sin opp over alt, når de ikke er er villig til å stille opp og svare på kritikk, sier Torunn Wigum Frøseth, leder i Press, til Dagbladet.

Jack & Jones skriver i en epost til Dagbladet at reklamen spiller på humor og ironi og at de ikke ønsker å støte noen.

- Vi skulle selvfølgelig ønske at vi ikke var en del av denne prisen. Kampanjen vår har vært en stor suksess i mange land og det var vår oppfattelse at de aller fleste forstår at kampanjen spiller på humor og ironi. Det har selvfølgelig aldri vært et ønske om å støte noen eller framstå som et dårlig forbilde. Omdet er slik at vi har støtt noen, så vil vi beklage dette, skriver Øyvind Hauge, Country Manager i Bestseller, til Dagbladet.

De avviser også at de skal ha nektet å møte organisasjonen.

- Vi synes det er både merkelig og trist at Torunn Frøseth uttaler dette. Vi har sagt til henne at vi vil motta prisen, men at vi ikke har noen kommentarer utover de tidligere beklagelsene. Etter at vi fikk beskjed om at vi skulle bli tildelt denne prisen, så har det gått en lang stund uten at vi har hørt noe som helst. Vi fikk først en epost for to dager siden at hun skulle komme på vårt kontor i dag klokka 10.00, der hun skulle ha media med seg.

- Siden jeg var opptatt i et møte på dette tidspunktet, skrev jeg tilbake til Torunn Frøseth for å høre om hun kunne komme klokka 12.00. Denne eposten fikk jeg aldri noen tilbakemelding på, men jeg håpet selvfølgelig at hun kunne kommet seinere, slik at jeg kunne møte henne, skriver PR- og markedsansvarlig i Bestseller, Lillian Vangen, til Dagbladet.

- Si fra til Jack & Jones

Jack & Jones' svar overrasker ikke Press, som nå har delt ut prisen i to år uten å få møte en prisvinner. I fjor var det Diesel som vant prisen, uten at de ønsket å møte organisasjonen.

- Utgangspunktet vårt er ikke å henge ut ett og ett merke, men få en bransje til å ta ansvar for reklamene sine. Når ingen vil møte oss, synes jeg det er greit å fortelle det, sier Frøseth.

- Bør forbrukerne straffe Jack & Jones ved ikke å kjøpe klær fra dem?

- Jeg skal ikke legge meg opp i hva hver enkelt gjør, men vi forbrukere har ganske mye makt. Hvis vi sier fra at det er reklamer vi ikke liker, så vil det endre seg. Selv prøver jeg å være bevisst på hvor jeg kjøper klærne mine, det er altfor mange tynne modeller og det spilles altfor mye på sex i reklame, sier Frøseth.

Jack & Jones-reklamen ble kåret til årets versting av 1500 ungdommer fra hele landet. Avstemmingen har blitt gjennomført under Press' skoleaksjoner.

- SPILLER PÅ SEX: I den prisvinnende reklamen blir det forsøkt forskjellige metoder for livredning.

- SPILLER PÅ SEX: I den prisvinnende reklamen blir det forsøkt forskjellige metoder for livredning.

Tusen takk for at du ønsker å delta i vårt kommentarfelt.

Vi holder imidlertid stengt fra klokken 00:00 alle dager. Dette gjør vi for at moderatorene våre skal kunne ha raskere responstid i debattfeltenes åpningstid.

Åpningstiden vil være hverdager fra 07-00, og helgedager/røde dager fra 08-00.

Med vennlig hilsen
John Arne Markussen, sjefredaktør



Høst/Vinter : Tre kolleksjoner du bør se