Susanne Sundfør (25) om den ekstreme sorgen.

Tips oss 2400
SPELLEMANN-STA: Susanne Sundfør har satt fokus på at mannlige og kvinnelige artister vurderes hver for seg i Spellemann-nomineringene. Derfor trakk hun seg fra nominasjonen i kategorien årets kvinnelige artist i fjor. Her mottar hun likevel Spellemann-statuetten i kategorien årets populærkomponist. Foto: Thomas Winje Øijord / Scanpix

SPELLEMANN-STA: Susanne Sundfør har satt fokus på at mannlige og kvinnelige artister vurderes hver for seg i Spellemann-nomineringene. Derfor trakk hun seg fra nominasjonen i kategorien årets kvinnelige artist i fjor. Her mottar hun likevel Spellemann-statuetten i kategorien årets populærkomponist. Foto: Thomas Winje Øijord / Scanpix

Susanne Sundfør (25)

• Født 19. mars 1986 i Haugesund.

• Norsk musiker og låtskriver.

• Mottok a-ha-stipendet på én million kroner i 2010.

• Har vunnet to Spellemann-priser, blant annet i klassen årets kvinnelige artist i 2007.

• Aktuell med singelen «White Foxes», som kommer fredag. Gir ut sitt tredje soloalbum, «The Silicone Veil», i slutten av mars.

ENO: I musikkmagasinet ENO, som er å finne i butikkene neste torsdag, er det et ti sider langt intervju med Susanne Sundfør.

ENO: I musikkmagasinet ENO, som er å finne i butikkene neste torsdag, er det et ti sider langt intervju med Susanne Sundfør.

MITT LILLE LAND: Susanne Sundfør var blant artistene som opptrådte under 22. juli-konserten i Oslo Spektrum i august i fjor. Foto: Scanpix

MITT LILLE LAND: Susanne Sundfør var blant artistene som opptrådte under 22. juli-konserten i Oslo Spektrum i august i fjor. Foto: Scanpix

FØRST OG FREMST ARTIST: Susanne Sundfør ble kåret til beste kvinnelige artist under Spellemann-utdelingen i 2007, men anerkjente ikke seieren. Fra scenen snakket
hun Spellmannprisen midt i mot.
Foto: Eirik Helland Urke / Dagbladet

FØRST OG FREMST ARTIST: Susanne Sundfør ble kåret til beste kvinnelige artist under Spellemann-utdelingen i 2007, men anerkjente ikke seieren. Fra scenen snakket hun Spellmannprisen midt i mot. Foto: Eirik Helland Urke / Dagbladet

(Dagbladet): For to år siden ga Susanne Sundfør ut Spellemann-belønte «The Brothel», som lå på albumlista i 30 uker i strekk.

Samtidig som hun opplevde denne musikalske oppturen, var hun sterkt preget av private problemer.

Det forteller Sundfør om for første gang i et ti sider langt intervju med musikkmagasinet ENO, som er å finne i butikkene neste torsdag.

- De siste årene har vært helt ekstreme for meg. Det har skjedd ting i livet mitt som har vært ganske drøye, noe som selvfølgelig fargelegger musikken. Jeg har ikke lyst til å gå inn på hva som har skjedd, det blir rett og slett for personlig, men det har vært både sorg og glede, ekstreme følelser i hver ende av skalaen. Dette har jeg prøvd å bearbeide i musikken, og jeg er ærlig om dette i musikken, fordi den musikken jeg lager, forteller noe om disse årene. «The Brothel» representerer en periode i livet mitt der jeg hadde gitt opp fullstendig. Jeg hadde mistet alle illusjoner om samfunnet, alle illusjoner om folk, og den samme tematikken fortsetter i og for seg også på «The Silicone Veil», sier hun til ENO.

Ny «fortvilt» singel

Albumet «The Silicone Veil» kommer i slutten av mars, og følger dermed opp «The Brothel» som var 2010s mestselgende norske album.

I morgen slippes første smakebit fra det nye albumet, singelen «White Foxes». Les anmeldelse av låta her.

Og ifølge Sundfør «baler hun med den samme dritten» på sitt siste verk som hun gjorde på forgjengeren.

- Om jeg skal beskrive stemningen på min nye plate med ett ord, må det bli «fortvilelse». Det er mye fortvilelse på platen, sier 25-åringen til ENO.

Susanne Sundfør ble et yndet diskusjonsobjekt i den norske offentligheten i 2007, da hun i Spellemann-takketalen sin sa følgende korte setning: «Jeg er først og fremst artist - og ikke først og fremst kvinne».

Ble kalt «bitch»

Hun fulgte så opp i 2010 med å trekke seg fra Spellemann-klassen «årets kvinnelig artist» fordi hun er kritisk til at mannlige og kvinnelige artister vurderes hver for seg. Ofte har hun blitt karakterisert som «vanskelig», «sur» og «humørsyk».

- Jeg er alltid, synes jeg selv, veldig hyggelig mot journalister. Det er bare noen få ganger jeg har vært avvisende og takket nei, og da har det skyldtes at jeg har blitt bedt om å snakke om alle mulige andre ting enn musikk. Jeg tar det jeg driver med seriøst. Det er nok bare det det handler om, og om jeg blir behandlet dårlig eller føler at journalisten ikke har forberedt seg, så sier jeg ifra. Jeg får jo medieråd om å være «proff», å gli gjennom slike situasjoner uten å ta skade av dem, men jeg gidder ikke å spille et spill eller være falsk eller bli behandlet dårlig, som å gjøre et useriøst intervju. Man trenger ikke å finne seg i alt. Derfor har jeg nok blitt oppfattet som tverr og sur. Selvfølgelig i tillegg til det med Spellemannprisen - etter det fikk jeg jo høre at jeg var både «bitch» og «feminist», forteller Sundfør til ENO.

Knausgård-inspirert

På det nye albumet fortsetter Sundfør samarbeidet med Jaga Jazzist-medlemmet Lars Horntveth, som produserte og arrangerte hennes forrige plate.

Denne gangen har Sundfør forsøkt seg som produsent hun også. Hun forteller til ENO at de kan diskutere detaljer i timevis. Men andre artister er hun ikke så voldsomt inspirert av.

- Det er veldig lite. Det er så mye dårlig musikk. Kan nevne Kate Bush med «Hounds of Love». Og den siste til Lykke Li. Men jeg har jo lest, da! Tomas Espedal synes jeg er fantastisk, jeg elsker ham og hans nakne kjærlighetsskildringer i «Imot naturen». Både han og Knausgård er jo veldig ærlige og utleverende, jeg liker best litteratur som bruker «jeg». Jeg er veldig glad i Sylvia Plath, Ted Hughes, Emily Dickinson, alle forfattere som er veldig selvutleverende og ikke har grenser for hva de forteller om seg selv, sier Sundfør til musikkmagasinet.
MER ENN SOLO-SUNDFØR: Susanne Sundfør spiller også i et band, Haugesund-sekstetten Hypertext.
Foto: Heiko Junge / Scanpix .

MER ENN SOLO-SUNDFØR: Susanne Sundfør spiller også i et band, Haugesund-sekstetten Hypertext. Foto: Heiko Junge / Scanpix .

I denne artikkelen