Har varsling på tre nivåer i cockpit, og kan svinge unna.

Tips oss 2400
FLYEKSPERT: Knut Berger er flykaptein i flyselskapet SAS. Har jobbet som pilot siden 1986, og vært i SAS i ni år. Berger kan svare på spørsmål om alt som har med flyreisen å gjøre: Fra spesifikke flytekniske spørsmål, til råd og tips til dem som er redde eller bekymret for å fly. Foto: HANS ARNE VEDLOG

FLYEKSPERT: Knut Berger er flykaptein i flyselskapet SAS. Har jobbet som pilot siden 1986, og vært i SAS i ni år. Berger kan svare på spørsmål om alt som har med flyreisen å gjøre: Fra spesifikke flytekniske spørsmål, til råd og tips til dem som er redde eller bekymret for å fly. Foto: HANS ARNE VEDLOG

annonse
(Dagbladet)  • Send inn spørsmål til Dagbladets reiseeksperter. 

Har du tittet ut av vinduet på flyet og sett andre fly passere utenfor?

Det har Dag, som har sendt et spørsmål til Dagbladets reiseeksperter om avstand mellom fly i lufta:

- Flere ganger jeg har vært ute og flydd har jeg sett andre fly passere utenfor vinduet på faretruende kort avstand, noen så nær som et par hundre meter og cirka på samme høyde som mitt eget fly, skriver han i en e-post.

Flyene har ifølge Dag passert enten parallelt midt imot, eller litt på skrå i forhold til flyet han har sittet i.

- Jeg har tydelig kunnet se alle detaljer på flyet som har passert, og det har vært store hastigheter. Hva regnes som sikker avstand mellom fly i lufta? spør han.

Spektakulært skue

Pilotene som sitter helt forrest i flyet, har den beste utsikten om bord, og ser daglig det Dag nevner, forteller Dagbladets reiseekspert, flykaptein Knut Berger i SAS.

- To fly som passerer hverandre i 850 kilometer i timen hver, ser helt klart spektakulært ut. Det er selvfølgelig strenge krav til avstander fly imellom, både horisontalt og vertikalt, sier han.

Ifølge Berger skal ingen fly på samme marsjhøyde være nærmere hverandre enn fem nautiske mil - det vil si cirka 9,3 kilometer.

I det vertikale planet er minstekravet 1000 fot - cirka 300 meter:

- På alle moderne fly har vi noe som heter TCAS, «Traffic Collision Avoidance System». Dette gjør at vi ser alle fly innenfor en definert radius, vertikalt og horisontalt, sier han.

Kan svinge unna

I cockpit har pilotene varsling på tre nivåer dersom et annet fly nærmer seg, og de kan, dersom flyet kommer for nærme, svinge unna:

- Det skjer heldigvis ekstremt sjelden. Selv har jeg bare opplevd det i simulator, for vi trener selvfølgelig på slike scenarioer også, sier Berger og fortsetter:

- Når vi nærmer oss landing, er farten på flyene lavere og kravene til avstand minker.

Ifølge Berger er det i tillegg radarsentraler over den største delen av den bebodde verden. De overvåker trafikken og sørger for at sikkerhetsavstanden opprettholdes.

Fly om vinteren

Det neste leserspørsmålet til Dagbladets reiseeksperter handler om når det er trygt å fly.

Hele året setter nordmenn i hopetall seg på flyet for å besøke andre himmelstrøk.

- Er det noen måneder i året det er farligere å fly enn andre måneder, og er det farligere å fly på vinteren? spør Marita i en e-post.
 

Mer utfordrende

- Heldigvis er alle måneder like trygge å fly i, sier Knut Berger.

Noen måneder er likevel mer utfordrende, rent operativt, med tanke på dårlig vær, snø og is, forklarer han:

- I Skandinavia har vi jo en relativt lang vinter med slike forhold. Med sikkerheten i førersetet, løser vi disse utfordringene med strengere operative krav til hva slags forhold vi har lov til å fly i, fortsetter Berger.

Er rullebanen for glatt på grunn av snø og is, kan ikke fly lande. Det kan de heller ikke om det blåser for mye langs bakken, og fra feil retning - som på tvers av rullebanen. 

Alternativ flyplass

- På alle flyvninger må vi ha en alternativ flyplass som har så bra forhold at vi kan fly dit dersom bestemmelsesstedet vårt ikke er mulig å lande på, sier flykapteinen.

I tillegg er flyene oftest tanket med ekstra drivstoff, slik at de kan vente i lufta på for eksempel snøbrøyting av rullebanen.

Det er kapteinen som har det siste ordet i denne saken.

- Ikke alle selskap tillater at flyene tar med ekstra drivstoff. Ergo må de bare gi seg av sted til sin alternative flyplass dersom været er for dårlig dit kunden egentlig skal, sier Berger.

 • Les flere saker fra Dagbladets reiseeksperter her.

HAR DU SPØRSMÅL OM REISE?

Dagbladets reiseekspertpanel består av en reiselege, en reisemagasinredaktør, en jurist og ekspert på forbrukerrettigheter, og en flykaptein.

Én gang i uka svarer én av reiseekspertene på utvalgte spørsmål fra leserne, gjennom én eller flere saker på Dagbladet.no.

Send inn dine spørsmål til Dagbladets reiseeksperter.
Lik Dagbladet på Facebook.
John Arne Markussen

Velkommen til debatt. Tenk over hvordan du vil fremstå i det offentlige rom. Vi lar deg være anonym, men husk at å bruke fullt navn gir deg mer troverdighet. Hold deg til saken og vis respekt for de andre i kommentarfeltet. Vi ønsker at du deltar og beriker den offentlige samtalen, men vi ønsker en høflig tone. Vi sletter hatske, truende eller sjikanerende innlegg. Er din kommentar blitt slettet, og lurer på hvorfor? Send e-post til debatt@dagbladet.no, med ditt brukernavn.

Med vennlig hilsen John Arne Markussen, sjefredaktør

Her kan du lese våre debattregler

Mest kommentert

  • Ruspolitikk på repeat

    Ruspolitikk på repeat

    Det norske forbudet hindrer ikke folk fra å få tak i rus, men tar livet av narkomane. (720 innlegg) Les mer

  • En uredelig statsviter og et ivrig Dagbladet

    En uredelig statsviter og et ivrig Dagbladet

    Det kan se ut som om Dagbladet trykker ethvert innlegg som sendes avisen med utfall mot Einar Gelius (584 innlegg) Les mer

  • Fy skam, NRK!

    Fy skam, NRK!

    Dette var kynisk og råttent. (541 innlegg) Les mer

  • Uforutsigbar nabo i 15 år

    Uforutsigbar nabo i 15 år

    Håpet var at han skulle stabilisere Russland. (400 innlegg) Les mer

  • Det er dine unger, det er vår planet

    Det er dine unger, det er vår planet

    Klimaendringene kommer til å gjøre livet vanskeligere for barna dine. Det er på tide at vi voksne tar det personlig (349 innlegg) Les mer

  • «Tast 0 for helbredelse»

    «Tast 0 for helbredelse»

    Jo oftere du ringer (for 14 kroner per minutt), jo større er sjansen for å bli frisk. (237 innlegg) Les mer

  • Strengt om statsborgere

    Strengt om statsborgere

    Straffen må være knyttet til konkrete handlinger. (159 innlegg) Les mer

  • Regjeringens definisjoner av radikalisering gjør oss alle til voldelige ekstremister

    Regjeringens definisjoner av radikalisering gjør oss alle til voldelige ekstremister

    Å ta i bruk begrepet "radikal" innebærer ikke på noen måte at det må omfatte vilje til eller ønske om å bruke vold (158 innlegg) Les mer