Har varsling på tre nivåer i cockpit, og kan svinge unna.

Tips oss 2400
FLYEKSPERT: Knut Berger er flykaptein i flyselskapet SAS. Har jobbet som pilot siden 1986, og vært i SAS i ni år. Berger kan svare på spørsmål om alt som har med flyreisen å gjøre: Fra spesifikke flytekniske spørsmål, til råd og tips til dem som er redde eller bekymret for å fly. Foto: HANS ARNE VEDLOG

FLYEKSPERT: Knut Berger er flykaptein i flyselskapet SAS. Har jobbet som pilot siden 1986, og vært i SAS i ni år. Berger kan svare på spørsmål om alt som har med flyreisen å gjøre: Fra spesifikke flytekniske spørsmål, til råd og tips til dem som er redde eller bekymret for å fly. Foto: HANS ARNE VEDLOG

annonse
(Dagbladet)  • Send inn spørsmål til Dagbladets reiseeksperter. 

Har du tittet ut av vinduet på flyet og sett andre fly passere utenfor?

Det har Dag, som har sendt et spørsmål til Dagbladets reiseeksperter om avstand mellom fly i lufta:

- Flere ganger jeg har vært ute og flydd har jeg sett andre fly passere utenfor vinduet på faretruende kort avstand, noen så nær som et par hundre meter og cirka på samme høyde som mitt eget fly, skriver han i en e-post.

Flyene har ifølge Dag passert enten parallelt midt imot, eller litt på skrå i forhold til flyet han har sittet i.

- Jeg har tydelig kunnet se alle detaljer på flyet som har passert, og det har vært store hastigheter. Hva regnes som sikker avstand mellom fly i lufta? spør han.

Spektakulært skue

Pilotene som sitter helt forrest i flyet, har den beste utsikten om bord, og ser daglig det Dag nevner, forteller Dagbladets reiseekspert, flykaptein Knut Berger i SAS.

- To fly som passerer hverandre i 850 kilometer i timen hver, ser helt klart spektakulært ut. Det er selvfølgelig strenge krav til avstander fly imellom, både horisontalt og vertikalt, sier han.

Ifølge Berger skal ingen fly på samme marsjhøyde være nærmere hverandre enn fem nautiske mil - det vil si cirka 9,3 kilometer.

I det vertikale planet er minstekravet 1000 fot - cirka 300 meter:

- På alle moderne fly har vi noe som heter TCAS, «Traffic Collision Avoidance System». Dette gjør at vi ser alle fly innenfor en definert radius, vertikalt og horisontalt, sier han.

Kan svinge unna

I cockpit har pilotene varsling på tre nivåer dersom et annet fly nærmer seg, og de kan, dersom flyet kommer for nærme, svinge unna:

- Det skjer heldigvis ekstremt sjelden. Selv har jeg bare opplevd det i simulator, for vi trener selvfølgelig på slike scenarioer også, sier Berger og fortsetter:

- Når vi nærmer oss landing, er farten på flyene lavere og kravene til avstand minker.

Ifølge Berger er det i tillegg radarsentraler over den største delen av den bebodde verden. De overvåker trafikken og sørger for at sikkerhetsavstanden opprettholdes.

Fly om vinteren

Det neste leserspørsmålet til Dagbladets reiseeksperter handler om når det er trygt å fly.

Hele året setter nordmenn i hopetall seg på flyet for å besøke andre himmelstrøk.

- Er det noen måneder i året det er farligere å fly enn andre måneder, og er det farligere å fly på vinteren? spør Marita i en e-post.
 

Mer utfordrende

- Heldigvis er alle måneder like trygge å fly i, sier Knut Berger.

Noen måneder er likevel mer utfordrende, rent operativt, med tanke på dårlig vær, snø og is, forklarer han:

- I Skandinavia har vi jo en relativt lang vinter med slike forhold. Med sikkerheten i førersetet, løser vi disse utfordringene med strengere operative krav til hva slags forhold vi har lov til å fly i, fortsetter Berger.

Er rullebanen for glatt på grunn av snø og is, kan ikke fly lande. Det kan de heller ikke om det blåser for mye langs bakken, og fra feil retning - som på tvers av rullebanen. 

Alternativ flyplass

- På alle flyvninger må vi ha en alternativ flyplass som har så bra forhold at vi kan fly dit dersom bestemmelsesstedet vårt ikke er mulig å lande på, sier flykapteinen.

I tillegg er flyene oftest tanket med ekstra drivstoff, slik at de kan vente i lufta på for eksempel snøbrøyting av rullebanen.

Det er kapteinen som har det siste ordet i denne saken.

- Ikke alle selskap tillater at flyene tar med ekstra drivstoff. Ergo må de bare gi seg av sted til sin alternative flyplass dersom været er for dårlig dit kunden egentlig skal, sier Berger.

 • Les flere saker fra Dagbladets reiseeksperter her.

HAR DU SPØRSMÅL OM REISE?

Dagbladets reiseekspertpanel består av en reiselege, en reisemagasinredaktør, en jurist og ekspert på forbrukerrettigheter, og en flykaptein.

Én gang i uka svarer én av reiseekspertene på utvalgte spørsmål fra leserne, gjennom én eller flere saker på Dagbladet.no.

Send inn dine spørsmål til Dagbladets reiseeksperter.
Lik Dagbladet på Facebook.
John Arne Markussen

Velkommen til debatt. Tenk over hvordan du vil fremstå i det offentlige rom. Vi lar deg være anonym, men husk at å bruke fullt navn gir deg mer troverdighet. Hold deg til saken og vis respekt for de andre i kommentarfeltet. Vi ønsker at du deltar og beriker den offentlige samtalen, men vi ønsker en høflig tone. Vi sletter hatske, truende eller sjikanerende innlegg. Er din kommentar blitt slettet, og lurer på hvorfor? Send e-post til debatt@dagbladet.no, med ditt brukernavn.

Med vennlig hilsen John Arne Markussen, sjefredaktør

Her kan du lese våre debattregler

Mest kommentert

  • Den lange veien hjem

    Den lange veien hjem

    Å råde unge jenter til å passe på seg selv, er ikke det samme som å gi dem skylden for voldtekt. (415 innlegg) Les mer

  • Arbeid til flyktninger

    Arbeid til flyktninger

    Når vi i dag snakker om 8000 flyktninger til Norge, vender mine tanker tilbake til vinteren 1944, da vi hadde mange ganger 8000 flyktninger i Norge. (367 innlegg) Les mer

  • En hyllest til en ekte statsmann

    En hyllest til en ekte statsmann

    I forkant av årets valgkamp har den blivende politiker mye å lære av Kåre Willoch. (305 innlegg) Les mer

  • Ingen bibelsk løsning

    Ingen bibelsk løsning

    Selv om det å miste jobben er en personlig krise for den det gjelder, er ikke dommedag kommet. (198 innlegg) Les mer

  • Manglende samsvar mellom liv og lære, svekker troverdigheten

    Manglende samsvar mellom liv og lære, svekker troverdigheten

    Når ledende klima- og miljøengasjerte mennesker ikke bryr seg med å redusere egne utslipp, kan dette oppfattes som et tegn på at klimasituasjonen ikke er så alvorlig. (194 innlegg) Les mer

  • Ser du det ikke før du forstår det?

    Ser du det ikke før du forstår det?

    Inga Marte Thorkildsens bok «Du ser det ikke før du tror det» fremmer uriktige påstander om ADHD, som kan føre til at barn fratas helsehjelp og mister sine rettigheter. (168 innlegg) Les mer

  • Mannen som trosset Hitler

    Mannen som trosset Hitler

    August (26) nektet å gjøre nazihilsen. (146 innlegg) Les mer

  • Øystein Djupedal har meldt seg ut av SV og inn i Ap

    Øystein Djupedal har meldt seg ut av SV og inn i Ap

    Syria-håndteringen fikk begeret til å renne over. (135 innlegg) Les mer