Dagbladet
GLADLAKS: PR - og markedsføringseksperter mener Stordalens fest er et markedsføringstiltak som gir oppmerksomhet både til ham, og til Choice-kjeden. Foto: Øistein Norum Monsen/Dagbladet

GLADLAKS: PR - og markedsføringseksperter mener Stordalens fest er et markedsføringstiltak som gir oppmerksomhet både til ham, og til Choice-kjeden. Foto: Øistein Norum Monsen/Dagbladet

- Festen er et pr-jippo

Men PR-ekspertene mener Stordalen er raus, og at festens prislapp ikke er avskrekkende.

Publisert

(Dagbladet): I dag avslørte Dagbladet detaljer rundt feiringen av Petter Stordalens enorme hotell i Gøteborg. I morgen blir det folkefest, og fest for rundt 2200 spesielt inviterte gjester.

- Det er vel et jubileum for et nytt hotell,  han ønsker selvfølgelig å promotere for å nå ut til flest mulig folk. Det er et pr-jippo, for å få oppmerksomhet rundt åpningen, sier rektor ved Markedshøyskolen, Trond Blindheim til Dagbladet

Raus

Han  mener det er mye markedsføring i forbindelse med festen som gjør at prisen på mellom 10 og 11 millioner ikke blir en ren utgift. Ifølge Blindheim er det noe unorsk ved Stordalen

- Han feirer seg selv hele tiden han Stordalen, det er noe unorsk ved han der. Han minner meg litt om den store Gatsby. Det er mulig at han er en person som er glad i sitt eget ego, men samtidig er han kjent for å være omgjengelig og raus med folk, fortsetter han.

Elizabeth Hartmann i Siste Skrik ler godt da hun får høre Stordalens sitat om at Sissel Kyrkjebø er hanket inn fordi hun er vant til store arrangementer som OL på Lillehammer. Hun er enig med Blindheim om at han er unorsk.

- Det sitatet sier jo litt om selvbilde og ambisjoner. Men han slipper unna med det, andre ville du tenkt var spik spenna gærne. Han er litt gutteaktig og tenker store tanker hele tiden, mener hun.

Hartmann tror ikke Stordalen lager fest kun for egen del, og for å få oppmerksomhet rundt egen person.

- Dette er noe han tror på i forhold til å skape engasjement og stolthet blant ansatte, og det opplever jeg at han får til gang på gang.
 

Bevisst strategi

PR-strateg Bjørn B. Jacobsen mener festen er en bevisst strategi fra Stordalens side.

- Dette er nok en bevisst strategi for å skape mye oppstyr rundt et meget spesielt hotell, og det er nok derfor han bruker så mye ressurser, sier Jacobsen til Dagbladet.

Jacobsen har jobbet mye med reiseliv og vært PR-rådgiver blant annet for reiselivsmessa i Norge. Ifølge han er hotellmarkedet tøft, og kanskje spesielt tøft i Gøteborg. Derfor mener han det er viktig å skaffe blest rundt hotellet og få oppmerksomhet fra første stund, selv om det koster.

- Alle som jobber med slike type prosjekter vet at sånne ting koster penger, med artister, honorarer og så videre. Jeg synes ikke den summen som har vært omtalt er avskrekkende hvis vi ser hva han får igjen av oppmerksomhet og omtale.

Høst/Vinter : Tre kolleksjoner du bør se