Burleskdanser i kvinnepanel.

I EN SOFA FRA IKEA: Caroline Andersen (ytterst til høyre), Nina Grünfeldt, Astrid Gunnestad, Karita Bekkemellem, Martine Aurdal og Ebba Haslund stilye alle opp i dag. - Ikea tar PR'en sin til nye høyder, sier reklameekspert.

I EN SOFA FRA IKEA: Caroline Andersen (ytterst til høyre), Nina Grünfeldt, Astrid Gunnestad, Karita Bekkemellem, Martine Aurdal og Ebba Haslund stilye alle opp i dag. - Ikea tar PR'en sin til nye høyder, sier reklameekspert.
Foto: Silje Bryne/Dagbladet

(Dagbladet.no): Hun har vært kjendis en knapp sommer, men er like fullt hyret inn til skape blest rundt den nye Ikea-katalogen, en av årets mest omtalte reklamebegivenheter.
OPPFATTES IKKE SOM REKLAME: Harald Strømme er imponert over Ikeas tradisjon for markedsføring av katalogen.

OPPFATTES IKKE SOM REKLAME: Harald Strømme er imponert over Ikeas tradisjon for markedsføring av katalogen.
Faksimile: Ikea Norge

Høstens katalog trykkes i 1,85 millioner norske ekesmplarer og selve lanseringen foregår over ei uke.
 
I dag hadde de invitert til debatt om "kvinneliv" og stripper og pornoskuespiller Caroline Andersen (24) - som den siste tiden har blitt døpt sex-gründer i norske medier - var en av paneldeltagerne.

«IKEA har samlet noen av de viktigste kvinnelige samfunnsdebattantene i Norge», mener møbelgiganten selv i en pressemelding.

I tillegg til Andersen stilte blant andre eks-likestillingsminister Karita Bekkemellem (43), feminist og Dagbladet-journalist Martine Aurdal (30) og forfatter Ebba Haslund (90).

- Jeg stiller fordi den viktigste rollen en kvinne kan ha er å være sin egen bestevenninne. Hadde alle vært det, ville det ikke vært noen problemer i verden, forklarte Caroline Andersen til Dagbladet.no

Camilla Lindemann, kommunikasjonssjef i Ikea Norge, hadde følgende å si om debattantene sine:

- Vi har invitert kvinner som mener noe om kvinner til å hugge løs på funnene i en ny kvinneundersøkelse vi har foretatt.

Betalt av Ikea

Administrerende direktør i reklamebyrået Try, Harald Strømme, stiller seg litt undrende til at radikale samfunnsprofiler som Martine Aurdal velger å stille opp for Ikea.

- Men det er jo helt greit det, å være med på et stunt. For det er det dette er; et PR-stunt. Og Ikea har lykkes med det tidligere.

Martine Aurdal synes derimot debatten er en fin mulighet til å diskutere kvinnespørsmål, mens Ebba Haslund hadde satt seg som mål å være en motstemme.

- Jeg er imot ethvert framstøt på å øke forbrukerkulturen. Jeg trodde undersøkelsen ville bringe noe nytt til debatten, men så langt har jeg ikke hørt noe nytt. Det er andre trender som gjelder i dag og Ikea henger ikke med i tiden, sier den 80 år gamle forfatteren.

Haslund er den eneste av paneldeltagerne som innrømmer at honoraret de har fått fra Ikea - som utgjør omlag en dagslønn - var delvis utslagsgivende for at hun takket ja til å være med.


- Ikke særlig nytenkende
 
Reklamemann Strømme mener at det å lage reklame som blir lagt merke til har blitt vanskeligere enn noen gang, fordi forbrukere er så mettet fra alle kanter. Derfor har han stor respekt for Ikeas evne til å gjøre lanseringen av reklamekatalogen til en begivenhet.

- Det er få aktører som greier det Ikea har greid: Å skape forventninger til hver en ny lansering, sier Strømme til Dagbladet.no.

I dag ble den nye katalogen anmeldt i en rekke norske aviser, som Dagbladet og VG. Sistnevnte ga den en firer, mens Dagbladets journalist hadde utelatt terningkastet ,og skrev at møbelgiganten i år ikke har nøyd seg med å fokusere på ett rom (stua),  men hele huset.

Strømme synes ikke Ikeas kvinnefokus rundt lanseringen er merkelig, men heller ikke spesielt nytenkende.

- Det er høyst legitimt å henvende seg til kvinner som målgruppe. Det er ikke særlig rart eller originalt at Ikea frir til «henne» når det handler om salg av interiør og inspirasjon til hjemmet.


Synes du dette er et vellykket PR-grep av Ikea
Ja
Nei
» les resultatet

 

Bildeserier


Warning: main(/www/dagbladet/www.kjendis.no/inc2/arkiv/bildeserie.html): failed to open stream: No such file or directory in /www/dagbladet/bulldog/maler/db3.artikkel.php on line 837

Fatal error: main(): Failed opening required '/www/dagbladet/www.kjendis.no/inc2/arkiv/bildeserie.html' (include_path='.:/local/lib/php:/www/dagbladet/pear/lib') in /www/dagbladet/bulldog/maler/db3.artikkel.php on line 837